BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, June 29, 2009

.::. MARTABAT ISTIQAMAH .::.


Assalamualaikum....

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerna diberi kesempatan untuk sekali lagi mencoretkan sekelumit santapan rohani yang bisa menjadi penawar atma. Coretan yang ingin dikongsi pada kali berkaitan dengan martabat istiqamah. Awalan, apakah yang ditakrifkan dengan istiqamah ni, istiqamah merupakan istilah dari al-lughah arabiah yang membawa maksud ketaatan menjalankan sesuatu suruhan secara sederhana tetapi terus menerus (termasuk urusan agama).

Hal ini sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Hud ayat 112



فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطۡغَوۡاْ‌ۚ إِنَّهُ ۥ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِيرٌ۬


Maka tetaplah engkau (Muhammad) (di jalan benar). Sebagaiman telah diperintahkan kepadamu dan (juga) oarng yang bertaubat bersamamu dan janganlah kamu melampaui batas.

(Surah Hud : 122)


Ayat ini menyatakan bahawa seseorang perlulah istiqamah di dalam melakukan perkara-perkara yang benar dan mengikut syariat Islam dan bersederhana dalam melakukan perkara tersebut.


Dalam erti kata lain, istiqamah itu merangkumi seluruh aspek kehidupan seseorang insan, baik dari segi rohaniah ataupun jasmaniah, samada habluminAllah yakni (hubungan dengan Allah) mahupun habluminnas yakni (hubungan dengan Allah). Di dalam aqidah dan keimanan maka hatinya tak akan mudah goyah dan rapuh walaupun diuji seberat manapun ujian dan dugaan. Selain itu, seseorang yang beristiqamah, imannya tidah mudah dinodai dengan sifat-sifat mazmumah seperti penyakit syak, zdan dan wahami iatu sejenis penyakit ragu-ragu dan kurang yakin. Sebagaimana yang termaktub dalam kalamuAllah Surah Fussilat ayat 30



إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَـٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةُ أَلَّا تَخَافُواْ
وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمۡ تُوعَدُونَ



Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan “Tuhan Kami Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengata) “Jangan kamu berasa takut dan jangan kamu bersedih hati dan bergembiralah kamu dengan (memperolehi) syurga yang telah dijanjikan Allah kepadamu.

(Surah Fussilat : 30)



Ayat ini menerangkan tentang orang-orang yang menyatakan bahawa Allah itu tuhannya dan seterusnya bertetap pendirian dengan penyataan mereka, Allah akan menurunkan malaikat-malaikatNya untuk menyatakan bahawa ia jangan bersedih seandainya diseksa atau diuji kesan dari pendiriannya itu, tetapi bergembiralah kerna akan memperolehi syurga daripada-Nya. Disini dapat lihat betapa tingginya kurniaan Allah kepada orang beristiqamah dalam pekejaan.


Hal ini kita dapat lihat dalam kisah seorang mujahid Islam Bilal bin Rabah r.a yang mana bibirnya sentiasa melafazkan kalimah mengEsakan Allah walaupun diseksa dengan azab sekali dan dijemur dipadang pasir yang panas terik tetap dengan pendiriannya mengEsakan Allah dan akhir syahid di jalan Allah dan Al-Jannah menantinya disana. Sungguh syahdu kisah mujahid Islam ini.....


Dalam konteks lain, istiqamah ini dapat kepada beberapa bahagian:

i) Istiqamah Hati yakni sentiasa teguh dalam mempertahankan kesucian iman dengan cara menjaga kesucian hati daripada sifat syirik, menjauhi sifat-sifat cela seperti riak dan menyuburkan hati dengan sifat terpuji terutamanya ikhlas. Dengan erti lain Istiqamah Hati bermaksud mempunyai keyakinan yang kukuh terhadap kebenaran.


ii) Istiqamah Lisan yakni memelihara lisan atau tutur kata daripada kata-kata supaya sentiasa berkata benar dan jujur, setepat kata hati yang berpegang pada prinsip kebenaran dan jujur, tidak berpura-pura.


iii) Istiqamah perbuatan yakni tekun berkerja atau melakukan amalan atau melakukan apa saja usaha untuk mencapai kejayaan yang di redhai Allah. Ini bermaksud, istiqamah perbuatan merupakan sikap dedikasi dalam melakukan sesuatu pekerjaan, perusahaan atau perjuangan menegakkan kebenaran, tanpa rasa kecewa, lemah semangat atau putus asa. Sikap ini menjadi begitu rupa kerana dorongan hati yang istiqamah.



Oleh yang demikian, sama-sama kita renungkan dan fakir-fikirkan… semoga kita terus istiqamah dalam apa jua pun ;-)

0 comments: